Sklep Internetowy w Twoich rękach!

Czyli jak efektywnie prowadzić e-biznes

4 błędy, które należy popełniać, aby nasz sklep internetowy na pewno nie odniósł sukcesu

Posted by on Paź 18, 2012

Dobry sklep internetowy to taki, który spełnia oczekiwania klientów i dostarcza im wszystkich informacji, których oczekują. Niestety, wielu twórców sklepów popełnia kilka podstawowych, ale bardzo poważnych błędów. Podpowiadamy, jak ich uniknąć i nie skazywać naszego sklepu internetowego na porażkę.

Co to za problem założyć sklep internetowy? Nie trzeba mieć do tego skończonej wyższej szkoły prowadzenia sklepów internetowych. Przecież wystarczy mieć dobry pomysł, olej w głowie i chęci do pracy. Tak by się mogło wydawać. Oczywiście wszystkie te czynniki – dobry pomysł, olej w głowie i chęć do pracy są niezbędne, aby nasz sklep internetowy zaistniał, a tym bardziej odniósł sukces. Zwykle to jednak nie wystarcza. Przedstawiamy 6 błędów najczęściej popełnianych przez sklepy internetowe. Przedstawiamy je po to, aby kolejni początkujący – i nie tylko – przedsiębiorcy mogli się ich ustrzec.

Błąd pierwszy – brak przejrzystości

Może i trochę tak jest, że strona internetowa, która atakuje użytkownika bardzo dużą ilością informacji, podstron i zakładek wydaje się na pierwszy rzut oka bardziej wartościową. Ale to tylko pierwsze wrażenie, i wbrew pozorom nie zawsze ma ono pozytywny skutek. Jeśli potencjalny klient odwiedzający nasz sklep internetowy przez pierwsze kilka sekund nie będzie mógł się połapać, gdzie w ogóle zacząć szukać produktu, opuści stronę szybciej, niż do niej dotarł. Internauci lubią proste strony. Dobry sklep internetowy to taki, w którym wszystko na pierwszy rzut oka jest jasne i przejrzyste. Dwie kolumny wystarczą. Trzy to za dużo. Menu boczne i pasek z niewielką ilością zakładek – to jest układ najbardziej miły dla oka i przyjazny dla kupującego.

Błąd drugi – kiepska oferta

I nie chodzi wcale o to, że nasz sklep internetowy oferuje produkty niskiej jakości lub nieadekwatnie do tej jakości drogie. Chodzi o samą stronę produktu. Powiedzmy, że sprzedajemy w naszym sklepie wagę łazienkową.

Opis: Waga łazienkowa firmy XXX, model 123YZ, zawartość opakowania: waga, instrukcja obsługi, karta gwarancyjna. Cena: 99zł.

Czy ten opis przyciągnie klientów? Zapewne nie. Co więcej, potencjalny klient prawdopodobnie zniechęci się do całego sklepu. Dlaczego? Ponieważ z powyższego opisu niczego się nie dowiedział. Może jeszcze kliknie w nazwę innego produktu, ale jeśli spotka się z taką samą oszczędnością słów, poszuka sklepu internetowego z szerszym opisem. Przecież chciał wiedzieć, jak długi okres gwarancyjny ma ta waga, jak wysoką ma skalę, czy jest popularna wśród użytkowników. Chciał zostać zachęcony. Dobry sklep internetowy to taki, którego właściciel czy pracownik przyłożył się do wykonania zachęcającej, wyczerpującej oferty. Jeśli to wskazane, dobrze jest podzielić dane na zakładki, na przykład: opis, dane techniczne, opinie użytkowników lub jeszcze inne informacje, które okażą się warte umieszczenia przy danym produkcie.

Błąd trzeci – ukryty koszt przesyłki

Nagminnym błędem popełnianym przez twórców sklepów internetowych jest niedostateczne wyeksponowanie informacji o koszcie przesyłki i czasie realizacji. Dane te powinny być wyraźnie widoczne na stronie produktu. Wyobraźmy sobie taką sytuację: potencjalny klient Ryszard szuka konkretnej książki i chce znaleźć jak najlepszą ofertę. Sklep internetowy X sprzedaje tę książkę w cenie 22zł, a sklep Y za 26zł. Różnica w ofertach jest znacząca. Zainteresowany Ryszard oczywiście chciałby kupić książkę w sklepie X, jednak za nic w świecie nie jest w stanie znaleźć informacji o koszcie przesyłki. Nawet dodał produkt do koszyka – i nadal nic. Twórca sklepu X ustalił, że klient będzie mógł wybrać sposób dostawy po kliknięciu przycisku „Zamów” – jednak Ryszard nie chce klikać tego przycisku, zanim nie dowie się, ile zapłaci za przesyłkę. Kliknięcie „Zamów” kojarzy się ze zobowiązaniem, wydaje się wiążące, nawet jeśli w rzeczywistości jeszcze nie jest. Ryszard wraca do sklepu Y – wprawdzie kupi książkę 4zł drożej, ale wie, że za przesyłkę zapłacić 5zł, ponieważ informacja ta jest wyeksponowana na stronie produktu.

Dobry sklep internetowy nie ukrywa ważnych informacji, jakimi są dla klienta koszt przesyłki i czas realizacji. Czy wstydzimy się tych kwot? Jeśli tak, to należy zmienić kuriera lub poszukać innych tańszych alternatyw. Koszt przesyłki jest dla klienta bardzo ważną informacją. Dla niego koszt zakupu to koszt produktu i przesyłki. Nigdy o tym nie zapominajmy.

Błąd czwarty – fatalne zdjęcia

Zdjęcia muszą być optymalnej wielkości, dobrej jakości, wyraźne i musi być ich dużo. Dobry sklep internetowy nie kradnie obrazków ze strony producenta. Wyobraźmy sobie, że potencjalna klientka Karolina chce kupić bluzkę. Zamieszczone na stronie produktu zdjęcie wydaje się prezentować właśnie to, czego szuka. Za nic jednak nie da się go powiększyć. Karolina nie wie, jak w rzeczywistości głęboki jest dekolt, czy te wzory na rękawach to kwiatki czy węże… W rezultacie rezygnuje z zakupu. Osoba prowadząca ten sklep internetowy powinna zrobić tej bluzce zdjęcia z każdej strony, ubrać w nią jakąś kobietę lub manekin i wyraźnie wyeksponować najważniejsze cechy. To prawda, że na takie działania będzie trzeba poświęcić więcej czasu, jednak trzeba to zrobić, jeśli naprawdę chcemy sprzedać produkt i zminimalizować ryzyko późniejszych zwrotów.

Zdjęcia nie mogą być za małe, ale też nie powinny być wielkie, ponieważ zbyt dużymi trudno manewrować. Najlepsze są takie, które po powiększeniu zajmują większą część ekranu. Czym więcej zdjęć, tym klient bardziej pewien, co kupuje. A może uda się zamieścić także krótkie filmiki z prezentacjami produktów?

1 Comment

  1. strona bardzo fajna, wszystkie notki bardzo mi sie podobaja. Ta jest jakos szczegolnie ciekawa. Moze dlatego, ze tematyka jest mi dosc bliska. Dzieki za wszystkie info, bede tu zagladac

Submit a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *